AUTICOACHING
Wat is de opdracht van een auticoach?
Begeleiden en ondersteunen van kinderen, jongeren en volwassenen met autisme en hun omgeving (familie, vrienden, school,…) Vraag gestuurde ondersteuning bieden. De eigen ervaringen van de personen met ASS en hun omgeving integreren in de begeleiding.
Werken volgens het 2-sporenbeleid: in de eerste plaats aanpassen, verduidelijken van de omgeving en daarnaast vaardigheden aanleren.
Occasioneel geven van thuisbegeleiding
Wat kan er aan bod komen?
Verwerken van diagnose Psycho-educatie (uitleg geven over autisme met zijn beperkingen en mogelijkheden) Samen zoeken naar mogelijkheden, oplossingen, tips voor dagdagelijkse problemen vanuit de gestelde hulpvraag.
Volgende ontwikkelingsdomeinen kunnen aan bod komen:
Welbevinden (zelfbeeld, angsten, piekergedachten en stress)
Sociale- en communicatieve vaardigheden (verduidelijken, concreet, visueel,…)
Vrijetijdsvaardigheden
Werkgedrag
Zelfredzaamheid
Welke doelgroepen zijn welkom?
Volwassenen
Je hebt moeite met de verwerking van je diagnose. Je wil meer inzicht in (je eigen) autisme. Er is een vermoeden van autisme. Wat nu?
Je hebt communicatieproblemen met je partner. Het lukt niet om te plannen en te organiseren. Je bent snel overprikkeld. Je hebt last van ruis in je hoofd, soms zit het gewoon allemaal te vol.
Alles is bespreekbaar. We zoeken samen naar oplossingen.
Jongeren
Soms weet je het even niet meer. Je ouders, vrienden, leerkrachten,… begrijpen je niet. Je vindt het moeilijk om je gevoelens onder woorden te brengen.
We gaan samen aan de slag met jouw zorgen en zetten die ‘neurotypische wereld’ even aan de kant.
Ouders
Je kind kreeg de diagnose autisme en je weet niet hoe je nu verder moet.
Je kind heeft gedragsproblemen en je hebt nood aan hulp.
Je kind heeft moeite met het dagdagelijks functioneren (aankleden, eten, wassen, …).
Je kind is overprikkeld.
Je weet niet hoe je meer duidelijkheid en structuur kan creëren.
We zoeken samen naar manieren en methoden die voor jou en je gezin werkbaar en haalbaar zijn.
We werken volgens het tweesporenbeleid:
Eerst aanpassen en verduidelijken van de omgeving om vervolgens nieuwe vaardigheden aan te leren.
Partners
Soms begrijp je de reactie van je partner niet.
Soms lijkt het alsof jullie in een verschillende wereld leven.
De communicatie verloopt moeizaam.
Je wil werken aan je relatie, maar je weet niet hoe.
Je partner kreeg de diagnose autisme, wat nu?
We praten over jouw zorgen en gaan samen op zoek naar manieren om ze aan te pakken en je relatie weer nieuw leven in te blazen.
Ouders en kind
Communicatie en sociale interactie verloopt moeizaam.
Je weet niet hoe je kan communiceren met je kind.
Je kind lijkt niet (alleen) te kunnen spelen.
We bevorderen via spel de wederzijdse interactie tussen jou en je kind.
Brussen
Als broer of zus heb je ook zorgen, vragen en frustraties. Deze kunnen verschillen van de zorgen van je ouders en je omgeving.
Je broer of zus kreeg de diagnose autisme, wat nu?
Je wil wel door de autisme-bril kijken, maar je weet niet hoe.
We gaan samen aan de slag met jouw noden en zoeken naar oplossingen en verbeteringen waar jij je goed bij voelt.
Omgeving
Andere familieleden kunnen ook zorgen hebben.
De sportvereniging wenst meer inzicht in autisme.
Je collega's willen graag auti-vriendelijk zijn, maar weten niet hoe.
Jij en je autisme bevinden zich midden in een omgeving die (soms) erg chaotisch is.
Samen met jouw omgeving bespreken we de noden en zorgen
en zoeken we naar gepaste oplossingen.